Tervetuloa seuraamaan elämäämme Norjan Lapissa:)

Tervetuloa seuraamaan lapsiperheemme paluumuuttoa Suomeen.
Vietimme 3 vuotta Pohjois-Norjassa ja nyt yritämme päästä takaisin tähän etelän hektiseen elämäntyyliin:)
Kasvukipuja, sisustusta ja ihan normaalia lapsiperhearkea.

torstai 17. lokakuuta 2013

Lapsiperhe Nizzassa

Nizza ei ollut meille ennestään tuttu matkakohde ja siksi olisikin ollut kiva löytää esimerkiksi blogi, jossa siitä olisi kerrottu. Niitä löytyi jonkin verran, mutta ei ihan siitä näkökulmasta kirjoitettuja postauksia kun olisin itse kaivannut.

Meitä askarrutti lähinnä se, että kannattaako lapsiperheen jäädä majoittumaan Nizzaan.
Lento tulee tänne, mutta kun lähiympäristössä on paljon muitakin kivoja pikku kaupunkeja kuten Cannes ja Monaco. Italiaankaan ei ole pitkä matka. Vastausta tähän kysymykseen emme saaneet, joten päätimme luottaa omaan harkintakykymme.

Hotelliin emme halunneet. Se olisi ollut kallista ja ahdasta. Eikä siellä olisi voinut tehdä itse ruokaa eikä pestä pyykkiä. Joten aloimme googlettelemaan muita vaihtoehtoja. Tarjolla oli vaikka mitä hienoista huviloista asuntoautoihin:)

Norjalaisilla(kin) on paljon lomahuoneistoja täällä Etelä-Ranskassa ja löysimmekin lopulta majoituksen norjalaisilta finn.no-sivuilta (vastaa Suomen Etuovea tms).

Tämä lokakuu ei ole sesonkia, joten tarjontaa oli paljon ja kohtuu hinnalla. Ja tähän väliin pitää huomauttaa, että tämä vuodenaika on oikein hyvä aika matkustaa tänne. Ainakin tällä kertaa täällä on ilmat suosineet eli meidän mittakaavassa ihan kesä. Pilvetön taivas ja yli 20 astetta lämmintä.

Päädyimme 2 makuuhuoneen asuntoon joka sijaitsee Nizzan vanhassakaupungissa. En osaa vielä sanoa onko tämä paras vaihtoehto. Asunto on oikein kiva ja sijainti loistava, mutta kadulta ja muualta talosta kuuluu äänet yöllä melko hyvin sisälle asuntoon. Ekan yön valvoin, viimeyönä jo nukuin:)

Talo on ikivanha ja ekana iltana kun perille pääsimme niin usko meinasi loppua tuossa rappukäytävässä. Meitä oli vastassa paikallinen "välittäjä" ja hän huomauttikin tuolla alhaalla kun (1 hengen) hissiin änkeydyimme, että rappukäytävä on kamala, mutta asunto on hieno. Pitää paikkansa:)

Ja huomautetaan vielä asiasta mikä ei meille tullut mieleen kun matkaa tilasimme. Eli kun meitä tosiaan on perheessä 5 henkeä niin taksin saaminen kentältä ei onnistunut. Menimme taksijonoon ja meitä edellä oli suomalainen 5 hengen seurua. Muutama taksi pysähtyi, mutta eivät huolineet kyytiin. Lopulta he saivat kuitenkin kyydin. Kun tuli meidän vuoro niin kuski kysyi ekana, että minne olemme matkalla.. ai Nizzaan ( eli alle 10km päähän) niin ei, "en voi ottaa kyytiin 5 henkeä, poliiseja on liikkellä". Mutta tuli sellainen olo, että jos keikka olisi ollut vaikka vähän pidemmälle eli siis vähän rahakkaampi niin tästä säännöstä oltaisiin voitu poiketa. Kukaan ei huolinut meitä kyytiinsä eikä suostunut soittamaan meille tilataksia joten  lopulta tulimme bussilla keskustaan. Joka osoittautuikin hyväksi ratkaisuksi. Huomattavasti halvempi vaihtoehto ja kyyti tuli melkein suoraan oven eteen:)

Eilinen eli eka kokonainen lomapäivä meni Nizzaan tutustuessa. Vähän on auki vielä missä olemme:)
Tänään hyppäsimme junaan ja ajelimme Cannesiin. Puolen tunnin junamatka (30e edes-takaisin 5 hengeltä) Nizzasta ja junia kulkee koko ajan. Cannes oli oikein mukavanoloinen kaupunki. Ehkä jopa ensinäkemältä vähän kivempi kuin Nizza eli olisiko ollut järkevää vuokrata talo/asunto sieltä? En osaa sanoa. Mutta esim. rannasta pisteet menevät Cannesille. Nizzassa rannat ovat pientä kiveä kun taas Cannesissa oli ihana hiekkaranta.

Eräs vinkki vielä: kannattaa ottaa pienelle vaippoja, äidinmaidonkorviketta ja purkkiruokaa mukaan kun lähtee reissuun. Me olemme reissanneet aika paljon ja tänään juuri mietimme, että koska me oikein opitaan?! Otettiin taas muutama vaippa ja pari maito-/ruokapurkkia mukaan ja nämä ekat päivät ovatkin menneet oikeanlaisia (lähinnä kokoisia) vaippoja etsiessä.

Muistamme kuinka aikoinamme annoimme Oskarille espanjalaista maitoa josta seurasi ripuli koko loman ajaksi. Nyt siitä oppineina päätimme, että tuota huoneenlämmössä säilytettävää ranskalaista maitoa emme Glotalle anna ja olikin aika etsiminen, että löysimme maitoa jota alle 3-vuotiaille suositellaan. Onneksi Glotta syö samoja ruokia kuin mekin, mutta kyllä välillä olisi helppoa kun voisi työntää Pilttipurkin mikroon ja ohittaa yhden nälän näin:)

ps. pelkäsimme turhaan kielimuuria. 15v sitten Pariisissa emme saaneet palvelua englanniksi ja paikalliset esittivät etteivät ymmärrä meitä. Mutta täällä etelä-Ranskassa ainakin meitä on palveltu englanninkielellä ja olemme saaneet hyvää palvelua ja apua kun olemme sitä tarvinneet:)

Meidän ovi on tuossa oikealla polkupyörien kohdalla
eli lähin ravintola on ainakin lähellä:)

Talo on rakennettu 1800-luvulla, mutta norjalainen
asunnonomistaja on remontoinut huoneiston
moderniksi ja toimivaksi.

Asunnossa on n. 70 neliötä ja kaikki mukavuudet.
Tähän aikaa vuodesta tällaisen asunnon vuokra oli 600e.
Huomattavasti edullisempi kuin hotellimajoitus ja mukavampikin.

Tosin aamupalan joutuu tekemään itse.
Mutta on ihanaa aamulla kipaista lähileipomosta
hakemaan tuore patonki ja muutama croisantti ja
nauttia aamupala kaikessa rauhassa.

Nizza on lapsiystävällinen.
Paljon kivoja puistoja lapsille, ihmiset ovat ystävällisiä
ja esim. vanhankaupungin kadut sellaisia joissa tuota
pienintäkin uskaltaa pitää "vapaana":)

Tänään tosiaan teimme retken Cannesiin.
Lojuimme rannalla ja pojat uivat.

Kävimme bussiajelulla ja mäkkärissä syömässä:)

Mietin tämän parin päivän kokemuksen pohjalta, että
eivät nämä ranskalaiset nyt niin tyylikkäitä ole.
Mutta tuolla Cannesissa... ne kyllä olivat:)
Tuli vähän harmaavarpunen olo ja oli kiva
palata tänne kämpille tämän Kiljusten herrasväki-
kokoonpanon kanssa:)

Lisää Nizzakuulumisia kunhan saan koneelle kunnon valokuvia.
Tässä postauksessa vauhdissa napattuja kännykkäkuvia.

Hyvää yötä:)

1. Ai hitto kun en tajunnut tuosta taksihommasta sanoa! Aivan törkykallista (meillä maksoi se alle 10 kilsan matka n. 25e, emmekä edes majoittuneet ihan nizzan keskustassa, vaan lähempänä lentokenttää), ja meidät suostui nippanappa ottamaan kyytiin, kun meitä oli neljän hengen seurue. Tätä varten taksikuski raivasi repsikan paikan tyhjäksi, mikä oli varattu hänen omille tavaroilleen, ja takapenkki vain matkustajille :) noh, menomatkalla oli helpompaa ottaa taksi, mutta kotiinlähtiessä hurautimme lentokenttäbussilla, 4e per nokka :) miellä jäi omalla reissulla cannes näkemättä, kun olimme reissussa vain viisi päivää, mutta ensi kerralla täytyy päästä tsekkaamaan sekin!

1. Cannes oli kiva. Samoin St Tropez:) Ja taitaa noi julkiset olla ainut järkevä ratkaisu täällä. Taksi tosi kallis ja kun auton vuokraa niin noi tietullit ja maksulliset parkkihallit... ei halpaa:)

2. Ihanaa lomaa teille sinne ja toivotaan ankeita kommentteja jättäneille oikein vihmovia syyskelejä niskan päälle :) rentoile sinä siellä auringossa aivan hyvällä omallatunnolla. Ettehän te edes olisi voineet ennakoida tuota hommaa.

Tuohon on vielä pakko kommentoida, että eihän sivullisena lähes koskaan tiedä edes, minkä vuoksi ihmiset ovat sairaslomalla. Esim. jos on burn outin vuoksi saikulla, niin tekeekö ihmisen parantumiselle ja elpymiselle parempaa neljän seinän notkuminen vai vaikkapa se esimerkkinä mainittu Saariselällä lepääminen...

1. Juuri näin. Täällä ollaan nautittu eikä tämä negatiivinen kommentointi ole painanut mieltä. Vikaa päivää viedään;( NIzza on ihana:)