Tervetuloa seuraamaan elämäämme Norjan Lapissa:)

Tervetuloa seuraamaan lapsiperheemme paluumuuttoa Suomeen.
Vietimme 3 vuotta Pohjois-Norjassa ja nyt yritämme päästä takaisin tähän etelän hektiseen elämäntyyliin:)
Kasvukipuja, sisustusta ja ihan normaalia lapsiperhearkea.

keskiviikko 27. lokakuuta 2010

Ö-luokan kansalainen

En muista olenko ennen itkenyt täällä tästä asiasta?  Norjassa ei mikään toimi!
Opin tämän kantapään kautta jo silloin 9v sitten kun täällä ensimmäistä kertaa asuimme. Kun jouduin avamaan pankkitilin, hakemaan norjalaisen henkilötunnuksen, avaamaan kännykkäsopimuksen jne. Siis hoitamaan asioita joita pitää hoitaa kun uuteen maahan muuttaa.

Nyt kun muutimme tänne ajattelin, että on helppo tulla, koska minulla on tuo sos.turvatunnus jo, on lupa toimia sairaanhoitajana, osaan kieltä, on pankkitili jne.

Siis täällä Norjassa kun menee johonkin toimistoon esim. "paikalliseen Kelaan", pankkiin tai verotoimistoon voit olla varma, ettei asia hoidu sillä ekalla kerralla. Joko toimisto on suljettu, koska on kokous tai henkilökunta on virkistyspäivillä. Tai sitten paikalla on joku joka ei osaa vastata kysymykseesi ja lupaa selvittää sen ja lupaa vielä palata asiaankin, mutta mitään ei ikinä kuulu.

Tällä kertaa päätin olla ottamatta stressiä tuosta asiasta. Ja alku menikin hyvin. Mutta nyt olemme jo asuneet täällä yli 4kk ja osa asioista on edelleen levällään. Esim. yhtään lapsinlisää meille ei ole vielä maksettu! Tänään sain vihdoin tunnukset, jotta voin käyttää nettipankkia. Paikallisen kännykkäliittymän sain vasta muutama viikko sitten ja senkin mieheni nimellä jne.

Lisäksi täällä on joku ihmeen Soliditet.. ja tämä taho pisteyttää ihmiset. Jos olen ymmärtänyt oikein niin he tekevät jonkun luottoarvion ja sain juuri tänään postia kyseiseltä kioskilta. Parhaimmassa tapauksessa ihminen voi saada 100 pistettä ja pahimmillaan 0. Minä olin saanut 2:) En tiedä mihin tämä perustuu. Tietääkseni en ole mitään rikosta täällä tehnyt ja laskutkin olen maksanut aina ajallaan, mutta olen siis kahden pisteen tyyppi. Tämä on varmaan syy siihen, että en saanut edes puhelinliittymää kun sitä hain. Vastaus oli, että luottotiedoissani on jotain häikkää ja myöhemmin selvisi, että kyse oli tod. näk siitä, ettei heillä ole mitään tietoja minusta enkä vielä silloin ollut vakituisessa työsuhteessakaan.

Mutta täällä olen siis saanut maistaa tällaista "luottotiedottoman" elämää. Ei minua haittaa, että olen kahden pisteen tyyppi, mutta se hankaloittaa asioitani. En saa esim. luottokorttia joten olen palannut teinivuosiin ja käytän Visa Electronia:) Ja sehän ei tunnetusti käy joka paikassa.

Laskujani en ole voinut maksaa, koska minulla ei ole ollut nettitunnuksia. Tai siis olen maksanut oikein pankkitiskillä eli olen palannut lapsuuteeni... ja jokaisesta laskusta maksanut pankilleni 80 kruunua eli 10e kiitokseksi tästä huippu palvelusta!

Kun ystäväni jotka ovat asuneet täällä jo vuosia kuulivat, että muutamme takaisin Norjaan he sanoivat: "malttia matkaan". Eli minä en ole ollenkaan ainut ihminen jonka mielestä täällä ei mikään toimi ja asioiden hoidossa menee hirveesti aikaa. Muistan kun muutimme viimeksi takaisin Suomeen ja menin ensimmäistä kertaa Kelaan asioimaan ja olin ihan hämmästynyt siitä ammattitaidosta ja tehokkuudesta joka siellä huokui:)

Täällä on esim. hyvin tyypillistä se, että kaupoissa on myyjinä nuoria tyyppejä. He ovat kaikkea muuta kuin asiantuntijoita/ asiakaspalvelijoita. Esim. kun olin ostamassa pyörää niin urheilukaupan lökäpöksyinen myyjä ei osannut pumpata pyörän kumeja, jotta olisin päässyt ajamaan pyörän kotiin. Saatikka laittaa lokasuojaa jonka ostin, koska sattui olemaan sateinen päivä ja sen ehdottomasti halusin siihen kiinni ennen kuin lähdin sotkemaan kotiin päin. Mieheni piti laittaa pyörä siihen kuntoon, että sillä uskalsi lähteä matkaan.

Pakastimen myyjästä olenkin täällä joskus kertonut. Sen tason luuseri, että pakastin olisi jäänyt kyllä kauppaan jos tässä kyläpahasessa olisi ollut toinen kauppa joka niitä myy.

Viimeinen asiakaspalvelun helmihetki oli viime viikolla. Marssin paikalliselle salille ja ilmoitin, että haluan liittyä jäseneksi. Mutta koska olen kunnan työntekijä haluan sen alennuksen joka minulle kuuluu. No yllätys. Kassaneiti sattui sillä kertaa olemaan ihminen joka ei tiedä mistään mitään, muuta kuin että tunnin päästä tulee toinen ihminen eli voin silloin palata asiaan. Menin jumpan jälkeen tiskille uudestaan ja tämä typy oli ihan yhtä pihalla kuin tämä edeltäjänsäkin. Mutta hei.. maanantaina tulee sellainen mies joka todella tietää näistä asioista eli tervetuloa sitten uudelleen. Ok. Sopii minulle, kiitos ilmaisesta jumpasta. Lopuksi otin tiskiltä jumppaohjelman ja kun illalla sitä kotona luin niin siinä olikin kaikki tiedot mitä halusin tietää... eli nämä myyjät eivät olleet viitsineet lukea edes niitä 10*10cm:n lappusia, jotka siinä heidän nenän edessä olivat!!! No, ei saa valittaa. Mutta näin meillä täällä Norjassa:)

ps. tiet ovat kuin perunapeltoja, koulussa ei ole kouluruokailua, vanhainkodin asiat ovat retuperällä koska kaikesta säästetään jne. Mutta onneksi Norjalla on öljyvaroja. Missä se näkyy? Ei ihan heti tule mieleen, muuta kuin, että ihmisten lompakoissa. Jotta he voivat ostella noilta asiakaspalvelun ammattilaisilta kaikennäköistä kivaa.

pps. tämä ei liity asiaan, muuten kuin siten, että oikeesti olen luuseri ja ö-luokan kansalainen. Nimittäin lähdin Näätämöön kauppaan ja heti kun olin ohittanut viimeisen bensa-aseman täällä päässä huomasin, että auton bensavalo palaa. En jaksanut kääntyä takaisin, koska auton tietokone kertoi, että sillä voi ajaa vielä melkein 50km... kun tietokone väitti, että sillä voi ajaa enää 0 km niin sillä pystyikin ajaamaan vielä 15km:) Ainakin!

Tästä tuli ehkä tyhmin postaus.. ever!

15 kommenttia:

  1. Että sellainen päivä! Mutta on kyllä totta että tietyt asiat tapahtuvat hieman hitaasti... Tuosta solidatista en ole kuulutkaan, montakohan pistettä minä olen saanut!?

    VastaaPoista
  2. En tiedä "tutkitaanko" ihmiset automaattisesti. Luulen, että mulle tämä tehtiin koska perustin yrityksen (en ole varma). Miehelleni tehtiin kun hän osti jotain luotolla... hän sai muistaakseni 9 pistettä.
    Mä luulen, että vika on siinä, että me ollaan vaan kertakaikkiaan synnytty "väärässä maassa"!

    VastaaPoista
  3. Tuollaistahan se on ollut meilläkin. Kaikenlaista pientä. Nuorimman poikani lapsilisien kanssa meni yli 6 kuukautta, mutta asia hoitui lopulta anteeksipyyntöjen kera. Täällä näin pienessä paikassa on vaikeampi mennä räyhäämään ja valittamaan, kun ne samat NAV:n ihmiset ovat siviilissä mukavan lupsakkaita ja virastossa joskus oikein kusipäitä.

    Tänne tulevien verokortitkin aina viipyvät, mutta kyllä asioihin saa vauhtia innokkaasti soittelemalla. Vähän kerrassaan oppii millä tavalla mikin virastoelukka käyttäytyy ja hitaasti liikahtelee ja minne ylemmälle taholle on uhkailtava ottavansa yhteyttä, että heti seuraavana maanantaina juuri sinun asioita hoitavan henkilön ollessa paikalla asia olisi kunnossa.hehe

    VastaaPoista
  4. Hei! Löysin blogisi jokin aika sitten ja olen kyllä tykännyt :). Asustelen itsekkin Norjassa, Lillehammerissa. Kertomuksesi kuulosta niin tutulta. Ja jos jotain olen oppinut niin täällä kyllä säästetään joka asiassa, esim palkkaamalla kauppoihin ns teinejä jotka ei tiedä oikeen mitään. Itse olen lähihoitaja mutta tällä hetkellä työskentelen eräässä pikaruokaravintolassa. Olen siellä "vuorovastaava", teen vuoroja vastaavana ilman mitään lisää palkkaan... asiaa kysyttyäni, kerrottiin että palkka nousee käytyäni kurssin. Ja arvaappa kuinka huiman korotuksen saan kurssin jälkeen? 5kr... meinasin tukehtua nauruun :) et ei norjalainen työkulttuuri ole minua ainakaan vielä vakuuttanut kovin positiivisesti. Jospa alkais siis katselemaan lähihoitajan hommia :). Kuinka hyvin sulla oli kieli hallussa kun ekan kerran työskentelit täällä sairaanhoitajana?

    VastaaPoista
  5. Oh mulla on niin pitka aika noista alkuajoista, etten enaa muista millaista oli ja miten asiat hoituivat. Olen ollut toissa ekasta taallaoloarkipaivasta saakka, enka muista oliko mulla ongelmia missaan. Mulla oli aluksi tili postipankissa ja kaikki sujui hyvin. Ehka Oslossa asiat vaan hoituivat nopeasti. Vaikka luulisi, etta siella vasta se aikaa veisikin... Siis voiko ihminen olla nain dementti ettei muista kymmenen vuoden takaisia asioita...

    Mutta onhan taalla moni asia pain pierua. Siita ei paasta mihinkaan. Mulla kun vaan unohtuu nama Suomen asiat enka enaa osaa vertailla kai mitaan mihinkaan.

    Terveisin just tyon vanhempainillasta kotiin tullut erittain vasynyt Tuula :)

    VastaaPoista
  6. Minä olen törmännyt NAVin ja verotoimiston palveluhaluttomuuteen/-kyvyttömyyteen, kun olen yrittänyt saada ihan vaan tietoa asioista. En siis edes ole kinunnut mitään tukia tms. Kun useammalta ihmiseltä kysyy saman kysymyksen, kaikki antavat eri vastauksen. Yritä siinä sitten arvailla kuka mahtaisi olla oikeassa, vai onko kukaan.

    Olen tullut siihen tulokseen, että ulkomaalaisuuteni on ongelma. Vaikka puhun hyvää englantia - kuten yleensä myös nämä virkamiehet - ja muutenkin mielestäni esitän asiani fiksusti ja selkeästi, vastaus saattaa olla jotain sen suuntaista, että älä nyt vaan kuvittele hyötyväsi meidän hienosta systeemistä mitään. Jos minulla on mies mukana puhumassa norjaa, asiat hoituvat paljon sutjakammin.

    VastaaPoista
  7. Heippa kaikille ja kiitos kun jaksoitte lukea ton "ylipitkän oksennuksen" joka ei perustunut mihinkään faktoihin vaan ihan mutu-tuntumaan:)
    Mutta hyvä kuulla, etten ole ainoa joka ajattelee näin:)
    Avletto: toi on totta.. lopulta asiat järjestyy ja anteeksipyynnön kera:) Sitten norjalainen luulee, että kaikki ok. Ja onkin:) Esim. myöhästyneen palkkani kohdalla näin. Enkä tietysti voinut olla enää vihainen kun kauniisti anteeksi pyydettiin ja rahat olivat tilillä:)
    Maiju: tervetuloa lukijaksi ja tosi kiva kun kommentoit. Täällä käy päivittäin hirveästi lukijoita Norjasta käsin, mutta vain murto-osa ovat "antaneet itsensä ilmi":) Vastuu tehtävät Norjassa.. nostan hattua. Tämän kansan työmoraalin tuntien ei se varmasti ole helppoa!!
    Ala katselemaan lähihoitajan töitä. Kielitaitoni oli SUR-KE-A! Oikeesti. Mutta norjalaiset rakastavat kovin töitä tekeviä suomalaisia ja arvostat, että yrität puhua:)
    Tuula: On aika tosiaan tainnut kullata muistot:) Tai sitten olet niin norjalaistunut, että sinusta tämä meininki on ihan ok:) Edes Oslossa ei asiat hoidu nopeasti (kokemusta on). Mutta mihin sitä kiire valmiissa maailmassa:) voimia! Oletko jo aloittanut lyhennetyn työviikon?
    Heli: Eikö ole jännää, että tollaisissa paikoissa voi saada kysymykselleen paljon erilaisia vastauksia. Esim. jos Kelaan menet Suomessa niin ne tädit siellä aina tietävät tasan tarkkaan miten mikäkin asia menee. Ja jos eivät tiedä he siltä istumalta kaivavat vastauksen sinulle jostain lehtisestä (ja yleensä antavat sen vielä sinulle matkaan) tai netistä tms.
    Mä luulen kanssa, että tämä ongelma johtuu siitä, että me emme puhu norjaa niin kuin norjalaiset ja nimemme paljastaa, että a-haa... ulkomaalainen:)

    VastaaPoista
  8. Anteeksi nyt, mutta mua niin nauratti, kirjoitit niin mainiosti! Ja väkisin rupesin nauramaan ihan ääneen, kun mietin, jos joutuisin täällä hoitamaan vastaavia asioita, kun ihan normisjututkin on niin hemmetin vaikeita täällä välillä.

    Esimerkki:
    isännällä on se himputin terveysselvitys, että pääsee käymään uimassa niin eilen hänet oli pysäytetty altaaseen mennessään OMALLA tietyllä vuorollaan tietysti, tiettynä päivänä, ja pyydetty näyttämään kädet, kainalot ja jalkapohjat, ja kun oli isäntää vähän huvittanut koko tilanne, niin oli ollut lähellä kysyä, että haluatko kurkata housuihinkin. Luultavasti olisi halunnut :D :D :D

    Ha det bra!

    VastaaPoista
  9. Hei! Noin se menee. Olen asunut täällä yli 20v, monet asiat ottaa vieläkin päähän.Asiat ei hoidu ajoissa ja kaikki ottaa aikansa. NAVissa ei kukaan tiedä mistään mitää. Täytyy myöskin oppia käsittelemään virastojen porukkaa oikein ja vähän ovelasti. Lisäksi tarvitaan päljon hermoja ja kärsivällisyyttä. Koita kestää ja slap av. :D

    VastaaPoista
  10. Veit sanat suustani! Täällä on asioiden hoitaminen niiiin vaikeeta.

    Meillä oli ongelmia saada nettiliittymää, tuli vaan ilmoitus ettei ole luottotiedot kunnossa. Ja tämä johtui juuri siitä, ettei meistä ollut mitään tietoja talletettuna, olimmehan vasta muuttaneet.

    Myyjä neuvoi lähettämään Netcomille jotain infoa itsestämme, ja laitoimme sitten sähköpostilla kopion verokortista ja paikallisen "virkatodistuksen". Viikon päästä saimme kirjeen, jossa meille luvattiin postittaa liittymä lähipäivinä.

    Meiltä on kysytty luottotietoja aika monestikin. Ainakin just puhelinliittymien ja sen semmosten kanssa. Ekan verotuksen valmistuttua loppui nuo "ei luottotietoja"-ilmoitukset.

    VastaaPoista
  11. Ihanaa täällähän on käynyt porukkaa:) Kiva!
    Eeva: Totta, ei siellä veli-Venäläisen puolellakaan varmaan asiat luista ihan mutkitta:) Toi on huippu tuo terv.todistus ennen kuin pääsee uimahalliin. Eivätkö ne käytä klooria siellä?
    Mun kotipaikkakunnalla kävi yks setä uittamassa märkiviä säärihaavojaan paikallisessa uimahallissa kun sillä oli niin parantava vaikutus niihin!! Kyllä siihen sitten onneksi puututtiin. Mutta siis, että periaatteessa terveet ihmiset eivät saa uida uimahallissa.. hullua.
    Leena: Tervetuloa lukijaksi:) Missä päin asut? Voikun oppisin ton "slap av"-asenteen pian;)
    Anonyymi: Kiva kuulla, että en ole ainoa ö-luokan kansalainen ja että ekan verokauden loputtua voi olla jopa pääsy parempaan a-luokkaan:) Mieheni tuli tänne ennen meitä muita ja hän on hoitanut kaikki netti-tv ym. liittymät. Onneksi. Mun pälli repeis jos niitten kanssa pitäis vielä taistella:)
    ps. tänään kävi suomalainen nainen lastensa kanssa leikkimässä. He ovat asuneet täällä tosi pitkään ja hän ihan samoja asioita tossa pui kuin minä eilen täällä blogissani:) Lisäksi hän sanoi, että häntä niin kypsyttää kun kaupassa kysytään "haluatko kuitin"? Minä en ole tätä miettinyt, koska en sitä ikinä halua. Mutta totta.. senhän pitäisi olla ihan automaatio että se annetaan. Täällä oli vissiin joku myyjä käyttänyt noita kuitteja jotenkin väärin.. huijannut kassasta rahaa tms. niiden avulla. Eli jatkossa vastaan aina "ja takk" ja heitän sen itse roskiin:)

    VastaaPoista
  12. Juu, tervetuloa ö-luokan kansalaisten joukkoon... Tai siis, minähän sain jo (wohoo) liittymän omiin nimiini kun on kertynyt palkkatuloa männävuodelta muutama tuhat euroa. Ja pankissa naureskeletiin silloin kun kävin avaamassa tiliä, että voi kuule, ei tähän tiliin sitä korttia saa ennen kuin tilille on todistettavasti tullut palkkatuloa. Tässäkin kävi niin, että nainen sanoi mulle (englanniksi), että riittää, että tilille tulee "mitä tahansa" rahaa. Minä vielä varmistin kahdesti, että jaa, riittääkö, että mä siirrän OMALTA tililtä sinne rahaa Suomesta. Juu, riittää riittää. Arvasin, ettei riitä, mutta ajattelin, että ehkä homma Norjassa toimii eri tavalla. Arvaa vaan sainko sitä korttia... Sitten kun sain Husflideniltä n. 300 kruunua palkaksi merkittyä rahaa, niin johan tuli kortti. Luottokorttia en tietysti saa, onneksi on Suomessa opintolaina vielä ja opintojen jäljiltä Visa-kortti.

    Kaksi viikkoa sitten isäntä soitti sinne boligopplysning kyselypuhelimeen, kun me ei olla saatu niitä lippulappuja, kun muutettiin tähän taloon vasta heinäkuussa. Tähän erityisesti JUURI BOLIGOPPLYSNINGIÄ varten perustettuun kyselypuhelimeen vastannut tyyppi ei tiennyt, voimmeko lähettää mittaustietoja ilman niitä lippulappuja. "Se på nettet".

    Ja hei, mun blogissa on pitkä puhelinsaaga kytkypuhelimen ostamisesta Elkjøpistä. Käy lukemassa ja itke. Tai naura. Ihan kuinka vaan ;)

    Så fint å bo her!

    VastaaPoista
  13. Puhelinsaaga löytyy täältä muuten: http://piquantpurls.blogspot.com/2010/09/puhelinsaagaa.html

    VastaaPoista
  14. Hih Nunt:) Säkin olet saanut oikein kunnon asiakaspalvelua. Sen olen nyt kyllä oppinut, että jos jostain luvataan soittaa.. on se sitten NAV tai GIGANTTI niin en usko sitä. Sovin jonkun toisen keinon hoitaa asian.
    Saitko lopulta sitä puhelinta/ kytkyä?
    Det er så veldig fint å bo her:)

    VastaaPoista
  15. Kumma kyllä sain, ja se puhelin toimi ihan paketista otettaessa ;)

    VastaaPoista