Tervetuloa seuraamaan elämäämme Norjan Lapissa:)

Tervetuloa seuraamaan lapsiperheemme paluumuuttoa Suomeen.
Vietimme 3 vuotta Pohjois-Norjassa ja nyt yritämme päästä takaisin tähän etelän hektiseen elämäntyyliin:)
Kasvukipuja, sisustusta ja ihan normaalia lapsiperhearkea.

keskiviikko 16. heinäkuuta 2014

Sairaanhoitajana Norjassa

No niin. 8 päivän työputki Oslossa takana ja kotona taas. Kesäloma edessä. Jihaa!
Mutta teitä kiinnosti vähän kuulla siitä miten vuokrafirman kautta tehdään töitä Norjaan.
En tiedä miksi Helsenor:lta soitettiin minulle... ehkä he näkevät jostain listan ulkomaalaisista joilla on lupa toimia Norjassa. Eli minulle tuli soitto noin kuukausi sitten, että onko minun " auktorisation" voimassa. Ja sehän on sillä olen asunut ja työskennellyt Norjassa kahteen otteeseen. Ekan kerran vastavalmistuneena sairaanhoitajana Baerumissa 13v sitten ja toisen kerran pohjoisessa Kirkenesissä. Yhteensä 4,5v.

Soitto tuli hyvää aikaan. Olin ajatellutkin, että minun pitää keksiä jotain kesäksi. Olen ollut pariinkin välitysfirmaan täällä Suomessa yhteydessä, mutta keikan keikkaa en ole vielä saanut. Vaikka minulla on pitkä hoitajan tausta ja monipuolinen kokemus. Kunnat säästää, sairaanhoitajille ei oteta sijaisia. Ja ne muutamat keikat joita minulle on tarjottu ovat vaatineet "iv-luvat" eli valmiuden antaa suonensisäisiä lääkkeitä. Olen ollut töissä sairaalassa, kotisairaalassa jne. eli osaan tuon kyllä, mutta nykyään vaaditaan luvat. Eli jonkinlainen kurssi, tentti ja näytöt päälle. Kurssille en päässyt vaikka hain koska en ollut tehnyt kyseisen firman kautta keikkaa aikaisemmin. Kysyin miten olisi voinut kun nuo luvat vaaditaan lähes jokaiselle keikalle ja vastaus oli, että kannattaa tehdä perushoitajan keikkaa niin saa näyttöä... jep.

No Norja soitti ja ongelma ratkesi. Eli kerroin, että voin lähteä, mutta olla max. noin viikon. Siitä se lähti. Minun piti täyttää CV netissä, antaa parin suosittelijan nimet ja hommata norjalainen verokortti. Viimeinen oli helppoa. Koska minulla ei ole tienistejä Norjasta tänä vuonna ja minulla on norjalainen sos.turvatunnus niin no problems. Netin kautta hain verokorttia (vero% nolla, koska en tienaa siellä tänä vuonna yli 42 000 kruunua ja työnantaja haki sitten tämän kortin sähköisesti verotoimiston sivuilta). Toki joudun ilmoittamaan saamani tulot Suomen verotukseen ensivuonna ja maksamaan veron niistä tänne.

Minulle tämä oli helppoa, mutta ei se ole vaikeeta teillekään jotka ette ole olleet ennen Norjassa töissä. Mutta ehkä vähän työläämpää.

Ei mennyt kuin muutama päivä niin minulle tuli lentoliput e-postiin, muutama päivä lisää niin minulle ilmoitettiin missä asun ja missä tulen työskentelemään. Ja firma siis maksoi matkat (lentoliput) sekä asumisen. Asuin pienessä majatalossa kävelymatkan päässä Oslon keskustasta. Siellä minulla oli oma kahden hengen huone, mutta yhteinen keittiö ja vessa/suihku muiden asukkaiden kanssa. Työpaikka oli tällä kertaa yksityinen vanhainkoti. Minulta kysyttiin missä haluaisin toimia ja sanoin, että vanhainkodissa. Seuraavalla kerralla haluan tod. näk. sairaalaan. Kaikki meni firman kanssa ilman ongelmia. Minut pidettiin hyvin ajantasalla, infottiin kaikesta ja autettiin. Tuli joka kirjalliset ohjeet miten pääsen lentoasemanta asuinpaikalle ja päivää ennen kuin lähdin kotiin sieltä laitettiin viestiä, että he huomasivat että minulla on aamuvuoro eli töitä 15.00 asti ja kone lähtee kotiin 17.10. He olivat laittaneet työnantajalle viestiä, että minun pitää päästä lähtemään vähän aikaisemmin:)

Minulla oli kiva 8 päivää Oslossa. Joka päivä olin töissä 7-8h, mutta muu aika oli vapaata. Noudatin Stubbin mallia :) 8 h töitä, 8 vapaata ja 8 unta. Luxusta. Ilmat suosi, vapaa oli vapaata ja työpaikkakin osoittautui ihan kivaksi. En ole ollut ennen näin kauaa erossa Ingridistä. Mutta kaikki meni hyvin. Lapset olivat mieheni kanssa kotona ja pärjäsivät hyvin ilman minua. Toki ikävä varsinkin loppua kohden kasvoi valtavaksi ja oli ihana tulle kotiin eilen.

Palkka Norjassa on huomattavasti parempi kuin täällä. Tuntipalkka Helsenor:lla oli yli 220nok tunti eli kahdeksan päivän työstä sain enemmän rahaa kuin saan kuukaudessa (teen 50% sh:n työtä Suomessa) omasta työstäni. Eihän se kivaa olisi jos jatkuvasti joutuisi reissamaan, mutta itse asennoiduin tuohon niin, että teen työn ja sitten nautin. Onnekseni tutustuin heti muutamaan kollegaan jotka asuivat samassa paikassa kuin minä. Toinen oli Eestistä ja toinen Ruotsista. Meillä oli kivaa. Kaikki äiti ihmisiä. Kävimme töissä ja vapaalla kävimme rannalla, lenkillä, grillasimme, luimme jne.

Tuo eestiläinen hoitaja oli ihan huippu. Hän oli vuosi sitten päättänyt, että lähtee tänä kesänä kuukaudeksi Norjaan. Itse opiskellut kielen ja nyt hän oli siellä. Onhan se rankkaa ja jännää. Mennä ihan vieraaseen paikkaan, tehdä töitä vieraalla kielellä, sairaanhoitaja olla vastuussa välillä jopa yli 60:stä potilaasta jne. Mutta siitäkin selviää:)

Paikka jossa asuin oli nimeltään Catalina apartments.
Majoitus voi olla käsittääkseni hyvinkin erilaisissa paikoissa, minulla oli
nyt ekalla keikalla näin hienossa paikassa.

Vigelandspark oli ihan vieressä. 
Siellä tuli tehtyä aika monta iltalenkkiä...


Myös Frognerbadet oli ihan vieressä.
Ilmat suosi joten oli ihana mennä uimaan ennen iltavuoroa.


"Tyttöjen" kanssa innostuttiin lähtemään iltauinille Sognsvann:lle.

Luxusta.
Päiväkahvit ennen työvuoroa.


Viikkoon en laittanut ruokaa, en pessyt koneellistakaan pyykkiä.
Ihmeen pienellä pärjää kun pitää huoletia vain itsestään.


En osaa nyt enempää kertoa. 
Mutta kysykää. Autan mielelläni ja kehoitan 
harkitsemaan tätä vaihtoehtoa :)


31 kommenttia:

  1. Tuohan oli sinulle melkein, kuin lomaa..:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin oli. Toki olin aika poikki kun piti koko ajan ajatella ja puhua norjaa. Ja tehdä töitä 8 pv putkeen. Mut vapaa oli vapaata :) Toisin kun täällä kotona.

      Poista
  2. Luin pari ekaa lausetta ja mietin miten voin olla näin pahasti pihalla :D Että vastahan te tulitte Suomeen!
    Vaikuttaa kyllä kivalta tuollainen "vieraissa käynti" ja tosiaan vähän niinkuin lomailu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä kivaa:D Mäkin luin ton alun uudestaan... Sorry johdin sua harhaan:D

      Poista
  3. Kuulostipa mukavalta keikalta! Hyvää kesän jatkoa sinne =)
    -Nina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvää kesää myös sinne:D Kauheita tapahtunut Roissa :/ Oltiin just juhannuksena sillä rannalla!

      Poista
  4. Kerro tuosta laillistamisen voimassaoloaika. Luulin että se on ikuinen lupa, kun sen on saanut. Voinkohan enää työskennellä. Minulle tulee tasaisen väliajoin työpyyntöjä s.postiin, en ole tuota lupa-asiaa koskaan miettinyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on voimassa siihen asti kun täytetään 75v. Siis hoitajilla. Lääkäreiden täytyy uusia lisenssi parin vuoden välein. Kannattaa lähteä keikalle. Jos nuo maksaa vielä palkankin ilman ongelmia niin mä kyllä taidan talvella tehdä uuden keikan. Seuraavan ehkä länsirannalle. Siellä en ole käynytkään:D

      Poista
  5. Kuulostipa mukavalta työreissulta!
    Miten saa työluvan Norjaan? Pitääkö siellä asua ja työskennellä joku tietty aika, ennen kun voi tehdä Suomesta keikkaa? :) -Eve-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiedä tarviiko mitään työlupaa, mutta autorisasjon pitää olla. Maksoi jonkin verran ja piti todistukset kääntää norjaksi. Siitä on 13v kun itse sen hain eli käytäntö on voinut muuttua. Netistä varmasti löytyy infoa. Jos norjaan haluaa niin kannattaa alkaa opiskelemaan kieltä ja laittaa noi paperiasiat vireille.

      Poista
  6. Hei! Luulisitko että helsenorin kautta olisi myös lähihoitajalle töitä? Minulta löytyy lupa toimia helsefagarbeirena ja työkokemusta Norjasta, kielikin hallussa. Kaipuu Norjaan olisi. Kiitos inspiraatiosta, alan kyllä tutustuun tähän mahdollisuuteen :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon niin:) Ota rohkeasti yhteyttä sinne. Suosittelen. Oli piristävää käydä Norjassa ja kielen kannaltakin tärkeää käydä siellä välillä:) Kerro sitten täällä miten projekti etenee :)

      Poista
  7. Kuulostaa tosi kivalta tuommoinen keikkailu!
    Lupu

    VastaaPoista
  8. Hei
    Lähtisin mielelläni pohjois Norjaan töihin vanhainkotiin. Olen 54v. Ja minulla on 20v. Työkokemus. Miten laillistamistodistusta haetaan. Onko suomalaista rekrytöijää kenelle voisin soittaa? Puhun auttavasti ruotsia ja englantia. Norjaa olen halukas opiskelemaan.

    VastaaPoista
  9. Laita kopioa passista ja sairaanhoitajan tutkintotodistuksesta fylke legelle Osloon.
    Todistus pitää olla ruotsin tai englanninkiellelle käännetty ja laillisen kääntäjän kääntämä. Lsäksi tarvitsee oikeksi todistaa maisraatissa.
    Laillinen hyväksyntä tulee sitten postissa ja sen jälkeen voi alkaa tehdä töitä sh;n töitä Norjassa, tosin jotkut ovat aloittaneet tekemään töitä ennenkuin virallinen laillistaminen on tullut, riippuu vähän työnantajasta.
    Itse olen tehnyt Norjassa töitä pian 16 vuotta, joten kysyä voi.

    VastaaPoista